Du kan her læse mere om reglerne om BPA - borgerstyret personlig assistance – efter servicelovens § 96.
Find også svar på nogle af de spørgsmål, som vi ofte møder i vores rådgivning, på vores side med spørgsmål og svar om BPA: BPA – FAQ
Kommunen skal tilbyde en BPA-ordning til borgere der har en betydelig og varigt nedsat funktionsevne og som har et omfattende behov for pleje, overvågning, ledsagelse eller praktisk bistand. Hjælpen skal være massiv og sammensat. Det er et krav, at hjælpen ikke kan ydes på anden vis.
Det kan skyldes, at der er tale om hjælpebehov, der ligger ud over, hvad der normalt kan ydes som personlig og praktisk hjælp, eller ud over det behov for ledsagelse, der kan imødekommes efter andre bestemmelser i serviceloven. Det kan være behov for hjælp til mange eller mere spredte opgaver i løbet af døgnet, hvor det er en forudsætning, at hjælperne er til stede for, at borgeren kan leve et selvstændigt liv.
Kommunen skal tage hensyn til dit aktivitetsniveau og muligheden for at leve et aktivt liv, men det kan ikke være den eneste grund til at bevilge en BPA-ordning. Se eventuelt Ankestyrelsens principafgørelse 18-18.
Hvis en du bliver indlagt på sygehuset, har du ikke ret til at tage dine hjælpere med, selvom der stadig er behov for hjælp til forflytninger og plejeopgaver mm. Ankestyrelsen har i principafgørelse 66-16 taget stilling til dette, og fremhæver sygehusets sektoransvarlighed. Det betyder, at sygehuset skal sikre, at der er personale nok på arbejde til at varetage den personlige og praktiske hjælp, så længe du er indlagt.
Det er en betingelse for tilskud til ansættelse af hjælpere efter § 96, stk. 1, at du er i stand til at fungere som arbejdsgiver og arbejdsleder for hjælperne.
Du kan indgå en aftale med en nærtstående, en forening eller en privat virksomhed om, at de overtager det kommunale tilskud til ordningen, og at de derefter er arbejdsgiver for hjælperne. Du vil stadig skulle kunne være arbejdsleder for hjælperne.
Det er kun muligt at overføre tilskuddet til foreninger og private virksomheder, der er godkendte af socialtilsynet.
Kommunen kan, efter § 96 stk. 3, vælge at tilbyde en BPA-ordning til borgere der ellers ikke ville være berettiget til det. Det vil typisk være i sager, hvor borger har et stort og bredt støttebehov, men ikke i samme omfang som hvis man var berettiget til en BPA-ordning efter mulighed 1.
Bestemmelsen kan være relevant at anvende til dig, der får dækket hjælpebehovet efter en række bestemmelser, som f.eks. § 83, § 84, § 95, § 97, § 100 med flere.
Kommunen har ikke pligt til at tilbyde BPA efter § 96, stk. 3. Kommunen kan træffe en principiel beslutning om enten at anvende stk. 3 bestemmelsen eller ej.
Hvis kommunen generelt beslutter at anvende muligheden, vil et afslag på en ansøgning efter § 96, stk. 3 kunne indbringes til Ankestyrelsen.
Hvis en kommune generelt fravælger at anvende muligheden, vil en sådan beslutning være relateret til kommunens generelle serviceniveau, hvilket det ikke er muligt at klage over, jævnfør retssikkerhedslovens § 60, stk. 3.
Udgangspunktet for udmålingen af hjælp efter § 96 er en konkret, individuel vurdering af dit behov for hjælp. Denne vurdering tager udgangspunkt i, hvad den enkelte selv kan klare med henblik på at kunne leve et almindeligt liv som andre ikke-handicappede, både i og uden for hjemmet.
Udmålingen af hjælp har dermed et andet sigte end udmåling af personlig og praktisk hjælp i hjemmet. Vurderingen skal ses i sammenhæng med formålet med BPA efter § 96 om at skabe en fleksibel og sammenhængende ordning, der sikrer din mulighed for at leve et så normalt og selvstændigt liv som muligt.
Hvis du vælger at beholde arbejdsgiverrollen, har du ifølge principafgørelse 18-18 følgende opgaver:
”Arbejdsgiveropgaven indebærer som udgangspunkt, at borgeren har ansvaret for at administrere ydelsen og de praktiske og juridiske opgaver, der er forbundet med ordningen. Det er fx ansættelse og afskedigelse af personale, udbetaling af løn, indberetning af skat og at sikre et lovligt arbejdsmiljø.”
Som arbejdsleder skal du være i stand til at tilrettelægge hjælpen og være daglig leder for hjælperne, Ankestyrelsen beskriver opgaverne som arbejdsleder i principafgørelse 18-18. Der står følgende:
”De typiske opgaver, borgeren skal kunne varetage, er at planlægge det daglige arbejde, udarbejde jobbeskrivelser og udvælge hjælpere, varetage oplæring samt afholde personalemøder og medarbejderudviklingssamtaler (MUS). Det er borgeren selv, der skal kunne varetage denne rolle. Arbejdslederansvaret kan ikke overtages af andre, hverken en værge eller anden nærtstående.”
Hvis det er dig eller den nærtstående, der modtager tilskuddet, udbetales tilskuddet månedsvis forud.
Hvis du eller den nærtstående har indgået aftale om, at tilskuddet overføres til en godkendt forening eller privat virksomhed, udbetales tilskuddet månedsvis bagud.
Hvis du derimod klager, kan kommunens forberedelser på at iværksætte afgørelsen først begynde, når de 14 uger er gået.
Din tidligere opholdskommune skal forsætte udbetalingen af tilskud til BPA til dig, indtil den nye opholdskommune har truffet afgørelse i sagen, jf. lovens § 96 b. Den tidligere opholdskommune har dog krav på at få refunderet disse udgifter af den nye opholdskommune.