Her finder du en kortfattet gennemgang af de vigtigste regler, når det gælder forbrugsgoder efter servicelovens § 113.
Find også svar på nogle af de spørgsmål, som vi ofte rådgiver om i sager om hjælpemidler og forbrugsgoder på siden: Hjælpemidler og forbrugsgoder - FAQ og læs mere om hvordan du søger hjælpemidler og forbrugsgoder på siden: Hjælpemidler og forbrugsgoder - sådan søger du
Servicelovens § 113 om hjælpemidler er rettet mod personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, når det;
(Samme betingelser er i øvrigt gældende for bevilling af hjælpemidler - § 112).
Der kan ikke ydes hjælp til forbrugsgoder som normalt indgår i sædvanligt indbo (læs mere herom i principafgørelse 32-16).
Der er mulighed for at få bevilget forbrugsgoder i en tidsbegrænset periode inden funktionsnedsættelsens varighed og omfang er endeligt afklaret. Støtten ydes i alle tilfælde som naturalhjælp uden egenbetaling for borgeren. Der kan alene ydes støtte til det pågældende forbrugsgode én gang inden for samme tidsbegrænsede periode.
Enkle sager: Kommunen kan i enkle og entydige sager om støtte til forbrugsgoder beslutte at træffe afgørelse alene på baggrund af din modtagne ansøgning. I disse tilfælde skal ansøgningen indeholde de oplysninger, der er nødvendige for afgørelsen, og en erklæring på tro og love om rigtigheden af disse oplysninger eller anden relevant dokumentation herfor.
Ved bevilling af støtte til et forbrugsgode får borgeren ejendomsretten til produktet, og kan efter eget valg vælge leverandør herunder vælge at købe et dyrere produkt.
Hvis der bevilges støtte til et forbrugsgode, der udelukkende fungerer som et hjælpemiddel, kan kommunen beslutte at yde støtten som udlån.
Der ydes ikke hjælp til reparation/udskiftning, hvis der er bevilget hjælp til et almindeligt standardprodukt f.eks. en almindelig cykel. Hvis der er givet hjælp til et produkt der er dyrere end et almindeligt standardprodukt, så betales halvdelen af udgiften til reparation.