- Ansøgning om hjælpemidler efter servicelovens § 112 skal foretages digitalt jf. reglerne i servicelovens § 112 a ved anvendelse af den digitale løsning, som kommunen stiller til rådighed (digital selvbetjening) på kommunens hjemmeside. Kommunen kan afvise ansøgninger, der ikke er indgivet digitalt, medmindre der er særlige forhold, der gør, at du ikke kan ansøge digitalt. Kommunen skal foretage en konkret, individuel vurdering af om du opfylder betingelserne for at blive fritaget for kravet om digital ansøgning hvis du søger om det. Hvis kommunen vurderer, at du ikke er i stand til at søge digitalt, bestemmer kommunen, hvordan du skal ansøge.
- Ansøgning om forbrugsgoder efter servicelovens § 113 kan ske på traditionel vis ved henvendelse til kommunen.
- Kommunen har kompetencen til at træffe afgørelse om hjælpemidler og forbrugsgoder.
- Du bør i din ansøgning beskrive, hvordan hjælpemidlet/forbrugsgodet kompenserer for din nedsatte funktionsevne i din hverdag eller i forhold til dit arbejde. Forsøg at være konkret, når du beskriver de problemer, som du mener hjælpemidlet eller forbrugsgodet kan afhjælpe.
- Kommunen vil ofte indhente oplysninger om din funktionsevne hos relevante instanser, sygehus, læge, m.v. for at afklare, om du er omfattet af den målgruppe, der er berettiget til hjælpemiddel (eller forbrugsgode). Du kan med fordel selv sørge for at indhente oplysninger, som du finder relevante, men som kommunen ikke af egen drift har indhentet. Det er dog altid kommunen, der vurderer og bestemmer, hvilke oplysninger de skal bruge i sagen, og hvorfra de skal indhentes.
Efter servicelovens § 113 a kan kommunen i enkle og entydige sager om støtte til hjælpemidler og forbrugsgoder beslutte at træffe afgørelse alene på baggrund af den modtagne ansøgning. I disse tilfælde skal ansøgningen indeholde de oplysninger, der er nødvendige for afgørelsen, og en erklæring på tro og love om rigtigheden af disse oplysninger eller anden relevant dokumentation herfor.