Af og til kan der opstå uenighed mellem dig og kommunen omkring, hvilke oplysninger der er tilstrækkelige
Udgangspunktet er, at det er kommunen der efter undersøgelsesprincippet skal sørge for, at din sag er oplyst tilstrækkeligt før der træffes afgørelse i en sag.
Hvis kommunen efter din opfattelse ikke sørger for at indhente tilstrækkelige oplysninger og således ikke lever op til sin forpligtelse, kan det medføre, at din afgørelse bliver kendt ugyldig af klageinstansen. Det kræver selvfølgelig, at du har indgivet en klage over kommunens afgørelse.
I så fald er det vigtigt, at du i din klage klart og tydeligt gør rede for, at sagen efter din opfattelse ikke er tilstrækkelig oplyst, at der f.eks. er lagt vægt på for ”gamle” oplysninger, eller at der ikke er lagt vægt på de relevante oplysninger. Du har her også en mulighed for selv at indsende yderligere oplysninger.
I DUKH oplever vi at borgere i nogle sager selv fremskaffer lægeerklæringer m.v. og afleverer de ved egen hånd fremskaffede oplysninger til sagsbehandleren. I andre tilfælde anmoder borgeren om aktindsigt i f.eks. sygehusjournaler og fremsender dem til sagsbehandleren. Sådanne fremsendte oplysninger skal selvfølgelig indgå i sagens videre forløb.
Du kan læse mere herom i DUKH´s Praksisnyt nr. 32 – uenighed om oplysningsgrundlaget.