I DUKH har de socialfaglige rådgivere groft sagt to opgaver – nemlig at yde rådgivning og klageunderstøtning til de borgere, der kontakter DUKH med retssikkerhedsmæssige udfordringer.
Men der er også en opgave i forhold til at tage imod telefonopkald fra de borgere, der ønsker rådgivning, og registrere dem i DUKH’s system. Det sker i Modtagelsen, hvor DUKH’s rådgivere besvarer opkaldene, registrerer kontaktoplysninger og de udfordringer, der ønskes rådgivning om og lægger henvendelserne i kø til selve rådgivningen.
Klik på billedet for at se det i fuld størrelse.
Indtil nu har DUKH haft en daglig, telefonisk åbningstid i Modtagelsen på 6 timer for at være så tilgængelige som muligt for de borgere, som ønsker at få oprettet deres rådgivning telefonisk.
Hen over sommeren har DUKH dog været nødt til at reducere åbningstiden i perioder, for at kunne prioritere rådgivningen og klageunderstøtningen – for når rådgiverne sidder i Modtagelsen, kan de ikke rådgive samtidig – og den ændring er DUKH nødt til at fastholde.
- Tid kan kun bruges én gang. Det er et faktum, der er svært at argumentere imod, og sådan forholder det sig også i DUKH. Derfor tilpasser vi løbende vores rådgivningsindsats, så vi udnytter tiden så effektivt som muligt og til gavn for flest borgere, forklarer centerchef Anne Kirk og uddyber:
- DUKH har gennem lang tid oplevet en stigning i antallet af henvendelser, og det er både vigtigt og godt, at borgere med retssikkerhedsmæssige udfordringer finder vej til rådgivningen i DUKH. Men vi ved også, at det er vigtigt for borgerne at få rådgivning så hurtigt som muligt, og derfor er vi nødt til at flytte nogle timer fra Modtagelsen til rådgivningen.
Ændringen betyder at Modtagelsen resten af 2024 vil være åben mandag, onsdag og fredag mellem 09.00 og 12.00 og tirsdag og torsdag mellem kl. 12.00 og 15.00.
- På den måde frigiver vi tid til rådgivningen og klageunderstøtningen, og samtidig fastholder vi muligheden for at få oprettet en rådgivning via telefonen – hvad enten det passer bedst om formiddagen eller eftermiddagen, siger centerchefen.
Og udover den telefoniske oprettelse af en rådgivning er det fortsat muligt at oprette rådgivningen via DUKH’s kontaktformular på hjemmesiden. Det kan gøres hele døgnet, og en oprettelse via kontaktformularen kommer lige så hurtigt ind i rådgivningskøen, som en telefonisk oprettelse.
- Rådgiverne i Modtagelsen yder ikke rådgivning. De tager imod henvendelsen og registrerer de nødvendige oplysninger, så en rådgiver med viden om det relevante område kan kontakte borgeren og rådgive konkret om de handlemuligheder, der måtte være. Så hvis man har mulighed for at benytte kontaktformularen, er det en rigtig god løsning, som også frigiver tid. Vi ser heldigvis at flere og flere benytter kontaktformularen, og derfor er vi heller ikke så nervøse for at reducere i Modtagelsens åbningstid. Men det skal naturligvis fortsat være sådan, at man kan få oprettet sin rådgivning via telefonen, hvis man af en eller anden årsag ikke kan bruge kontaktformularen, understreger Anne Kirk.